Hoe vertel je het op school?

Je klasgenoten en leraren zien jou (naast je familie) het meest. Daarom is het belangrijk dat ze weten wat er met je aan de hand is. Je bent er klaar voor om je verhaal te vertellen. Alleen: hoe doe je dat?

Je bent misschien heel goed geworden in het verstoppen van je eetstoornis. Toch kunnen je vrienden of vriendinnen best gemerkt hebben dat je aan het einde van de pauze even weg was. Dat je je broodtrommel leeg gooide. Dat je stiekem aan het eten was. Of dat je schommelde met je gewicht.

Nu ben je klaar om te vertellen over je worsteling. Een heel dappere stap! Het is niet erg als je het spannend vindt. Misschien ben je bang voor vooroordelen, of voor gepraat achter de rug. Onthoud dan dat open zijn juist vaak zorgt voor meer begrip. Bovendien maak je eetstoornissen bespreekbaar. Zo neem je vooroordelen weg. Maar waar begin je?

Bepaal je verhaal, samen met je mentor

Heb je al een klasgenoot in vertrouwen genomen? Vraag hem of haar dan om mee te gaan naar je mentor. Samen voel je je vast sterker. Als nog niemand op school over je eetstoornis weet, kun je bijvoorbeeld een ouder meenemen. Samen met je mentor overleg je hoe je jouw verhaal het beste kunt delen. De manier hangt af van waar jij je prettig bij voelt en van de sfeer in je klas. We zetten een paar opties op een rij:

• Vertel het zelf aan je klas
    Bijvoorbeeld met een presentatie waarin je vertelt wat een eetstoornis is – en waarom je de komende tijd wat vaker afwezig bent. Een presentatie helpt je om van tevoren te bepalen wat je wilt vertellen. Daardoor ben je vast wat minder zenuwachtig.
  • Maak een informatievel
    Misschien maak je liever een A4 of A5 met informatie over eetstoornissen. Je kunt ze zelf uitdelen, of je mentor vragen om dat te doen. Met een infovel informeer je jouw klasgenoten ook over een eetstoornis. Alleen hoef je het zo niet te presenteren.
  • Deel het in de klasse-app
    Lijkt het je te spannend om je verhaal persoonlijk te delen? Dan is een bericht in de appgroep van je klas een goed idee. Dit bericht stel je het beste op samen met je mentor. Zo weet je zeker dat je overbrengt wat je bedoelt. Je hoeft helemaal niet op elke reactie te reageren. Dat bepaal je helemaal zelf.

Even chatten?

Vind je het fijn als wij met jou meedenken? Je kunt met ons chatten en dan bespreken we samen hoe jij het het beste kunt vertellen.

Even chatten?