Eating Disorders Awareness Week 2023

Van 27 februari tot en met 5 maart 2023 is het Eating Disorders Awareness Week in Amerika en de UK. Dit jaar vraagt Beat UK aandacht voor het onderwerp: mannen met een eetstoornis.

Ook in Nederland is dit een belangrijk thema. Ongeveer 1 op de 4 mensen met een eetstoornis is man. We zien dat eetstoornissen minder worden gediagnosticeerd onder mannen.  Dit zou kunnen komen door het (zelf)stigma rondom eetstoornissen. Mannen schamen zich of vinden het een vrouwenziekte. Ook kunnen eetstoornissen bij mannen minder snel herkend worden door zorgprofessionals. Dit gebrek aan herkenning zorgt ervoor dat mannen later in behandeling komen dan vrouwen, en dan is behandeling vaak moeilijker of duurt langer.

Deze week sluiten we aan bij de Eating Disordes Awareness Week van Beat UK en vragen samen met de leden van InterEsse aandacht voor dit belangrijke onderwerp op de verschillende social media kanalen.

Bekijk hier de campagnevideo van Beat over eetstoornissen bij mannen