Maak kennis met onze nieuwe collega Frouke

Wij verwelkomen onze nieuwe collega Frouke in ons team! Frouke is sinds deze maand werkzaam als Programma Manager binnen Stichting Kiem, en werkte hiervoor als ervaringsdeskundige trainer in ons programma voor scholen. Wij stellen haar graag aan jullie voor.

Welkom bij Stichting Kiem Frouke! Je gaat aan de slag als programmamanager bij Stichting Kiem. Kan je ons wat meer over jezelf vertellen?

Ja zeker! Ik ben Frouke van Overveld, 42 jaar en woon met mijn man, kat en vijf kippen in Eindhoven. Ik heb van mijn 13e tot mijn 26e eetbuistoornis gehad. Sinds 2018 ben ik een eigen coaching praktijk gestart. Hier hielp ik mensen met hun relatie met voeding en dan met name mensen die last hebben van eetbuien of emotie-eten. Gedurende de jaren dat ik dit deed, verschoof de focus ook naar de relatie met je lichaam, lichaamsbeeld en zelfwaardering. Ik vond dit heel leuk om te doen, maar werd ook wat eenzaam in het werk. Ik had natuurlijk geen collega’s om mee te sparren en alleen maar 1-op-1 contact met cliënten en eigen administratie.

Je bent begonnen als trainer in het scholenprogramma van Stichting Kiem. Hoe was dit voor je?

Toen ik ervaringsdeskundige trainer bij Stichting Kiem werd vond ik dit echt een hele leuke functie, omdat ik gewoon met de inhoud bezig kon zijn en mij daar op kon focussen. Ik had toen nog mijn eigen bedrijf en zocht iets nieuws waar ik iets voor groepen kon doen en samen kon werken met collega’s. Wat mij heel erg aanspreekt aan Stichting Kiem is dat er veel gewerkt wordt met ervaringsdeskundigheid. Ik heb dit met heel veel plezier gedaan.

Hoe is het om van trainer naar Programma Manager te gaan?

Ik wil heel graag impact maken met mijn eigen ervaring, maar dan het liefst op een grote schaal. Binnen deze functie kan ik juist anderen ondersteunen en faciliteren zodat zij hun ervaringen optimaal kunnen inzetten. Een aantal jaar geleden ben ik afgestudeerd in Social Work, waar ik veel over de organisatorische kant van het vak heb geleerd. Na deze studie ben ik in diverse functies altijd heel organisatorisch bezig geweest, dat is iets waar mijn interesse ligt en waar ik goed in ben. Bij Stichting Kiem werk ik nu aan de inhoud, kwaliteit en doorontwikkeling van alle programma’s. Voor mij voelt dit dus ook als een logische volgende stap.