Terugblik themabijeenkomsten ‘Eetstoornissen tijdens de feestdagen’ 2023

De afgelopen weken zijn er door heel Nederland themabijeenkomsten door Stichting Kiem en diverse partners georganiseerd. De themabijeenkomsten stonden in het teken van eetstoornissen tijdens de feestdagen. Nu de themabijeenkomsten voorbij zijn, blikken we terug op tien fantastische bijeenkomsten.

Tijdens de themabijeenkomsten voor lotgenoten is er aandacht besteed aan hoe je als naaste van iemand met een eetstoornis kan zorgen dat de spanning niet te hoog oploopt bij de ander, maar vooral niet bij jezelf. De bijeenkomsten zijn georganiseerd op verschillende locaties door heel Nederland. Tijdens de bijeenkomsten deelden ervaringsdeskundige trainers hun verhaal en aan de hand van concrete opdrachten gingen we met elkaar in gesprek.

Programma medewerker Marijn hield zich de afgelopen maanden bezig met de bijeenkomsten en zegt hierover: ´´Toen mij verteld werd over de themabijeenkomsten, was ik direct enthousiast. Wat een prachtig doel stond er centraal: het bieden van handvatten aan naasten, zodat ze met meer rust de feestdagen tegemoet kunnen gaan. En met trots kan ik zeggen dat dit doel meer dan bereikt is. Wat hebben we mooie bijeenkomsten gehad met elkaar! Dit succes zou niet mogelijk zijn geweest zonder de inzet van onze trainers en vrijwilligers. Iedereen deelde op zijn eigen manier zijn of haar verhaal, maar met een gezamenlijk resultaat: het geven van steun aan de deelnemers voor de komende feestdagen. Van naasten kregen we terug dat de avond hoop heeft gegeven om de feestdagen zo fijn mogelijk door te komen en dat zij de bijeenkomsten hebben ervaren als een fijne plek om ervaringen uit te wisselen en vooruit te kijken naar de feestdagen.´´

In totaal hebben we ongeveer 115 deelnemers mogen verwelkomen en waren we welkom op 10 verschillende locaties waaronder Realcovery Inloophuis, Prolis, Youz, Accare, Amarum, Emergis, Praktijkhuis Inspiration, meRecovery, Ixta Noa en Dalisay Recovery. Stichting Kiem is enorm dankbaar en trots op onze trainers en vrijwilligers, en op alle organisaties waar we mee hebben samengewerkt.

Collega’s Helen en Jessica aan het werk tijdens de themabijeenkomst bij meRecovery.