Tweede coronagolf treft mensen met psychische problemen hard

De tweede golf van het coronavirus treft mensen met psychische klachten harder dan de eerste golf. Drie op de vier mensen uit deze groep ervaren negatieve gevolgen als angst, oplopende spanning en stress, somberheid en depressie en gemis aan sociale contacten en hulpverleners. Dat blijkt uit onderzoek van belangenbehartiger MIND.

De stichting roept op om mensen met psychische problemen, die ook lichamelijk kwetsbaar zijn, niet te vergeten bij de vaccinatieronde die voor mensen met een kwetsbare achtergrond is bedoeld. De toename van psychische klachten is veel groter dan in het laatste onderzoek van MIND in juni, na de eerste golf. Toen had één op de drie mensen last van toegenomen klachten. Volgens de stichting heeft dit te maken met een gebrek aan perspectief, de lange duur van de coronacrisis en de steeds concretere gevolgen.

Lees het volledige artikel op NOS.nl