Oudergroep Eerste Hulp Bij Eetstoornissen (EHBE)

Vanuit stichting Kiem bieden wij EHBE-ouderbijeenkomsten (Eerste Hulp bij Eetstoornissen) aan speciaal voor ouders van kinderen met een eetstoornis die zich in de voorfase bevinden. Dit is de fase waarbij nog geen specifieke professionele hulp en behandeling is gestart (wachttijd).

In de EHBE-ouderbijeenkomsten wordt ervaringsdeskundige eerste hulp (geen behandeling) geboden ter ondersteuning aan ouders. De EHBE-ouderbijeenkomst is een serie van 2 of 3 bijeenkomsten en richt zich op het delen van informatie en verkrijgen van inzicht. Daarnaast wordt je wegwijs gemaakt in de keten van zorg. De ouderbijeenkomsten worden verzorgd door een ervaringsdeskundig begeleider en een ervaringsdeskundige ouder. De volgende onderwerpen komen tijdens de bijeenkomsten aan bod:

EHBE thema’s

• Contact maken
  • Leren over de eetstoornis
  • Onderscheid maken tussen de eetstoornis en mijn kind
  • Emoties (h)erkennen
  • Omgeving betrekken en hulp inzetten
  • Liefdevol begrenzen

De EHBE-bijeenkomsten zijn ontstaan vanuit een samenwerking tussen stichting Kiem en Rintveld Centrum voor Eetstoornissen. In deze samenwerking bundelen we expertise en ervaring om ouders in de voorfase middels ervaringsdeskundigheid zo goed mogelijk te informeren en ondersteunen.

Meer (praktische) informatie over de EHBE-oudergroepen vind je hier