Dag tegen Pesten!

Jaarlijks is het op 19 april de Dag tegen Pesten. De Dag tegen Pesten is bedoeld om één dag per jaar extra bewustwording te creëren rondom pesten, maar om dit de rest van het jaar door te zetten. Patricia Bolwerk, directeur van Stop Pesten NU en verantwoordelijk voor het “aanslingeren” van de Dag tegen Pesten. “We proberen te bereiken dat mensen zelf in actie komen om pesten te stoppen, dat ze zelf iets organiseren in hun eigen omgeving waar dat kan.”

Patricia Bolwerk: “Vroeger werd altijd gezegd dat pesten een kleuterding is, dat je daar als volwassene mee om hoort te kunnen gaan; heel veel mensen zijn met dat idee opgegroeid. Met als gevolg dat veel mensen die gepest worden en daar last van hebben, denken: ligt het dan aan mij, ben ik zo gevoelig?”

Pesten gebeurt dus niet alleen bij kinderen. Pesten komt ook voor bij collega’s, je team, je sportvereniging of zelfs in het bejaardentehuis. Ook wordt er online veel gepest via social media. Vooral mensen die herhaaldelijk en op verschillende manieren zijn gepest, hebben last van sociale en emotionele problemen. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat gepest worden gevoelens van eenzaamheid en depressie vergroot en bestaande problemen verergert. Slachtoffers gaan zichzelf door het pesten minder leuk vinden, vertrouwen hun leeftijdsgenoten niet en zijn bang om naar school te gaan. Die gevoelens kunnen leiden tot verder isolement en diepere depressie, een laag zelfbeeld en nog meer pestgedrag uitlokken. Bovendien hebben ze vaker last van psychosomatische klachten, zoals hoofdpijn, slaapproblemen, buikpijn, bedplassen en vermoeidheid.

Lees hier meer over de Dag tegen Pesten en over wat jij kan doen.

Pesten kan ook een oorzaak zijn van een eetstoornis. Om dit bespreekbaar te maken geeft stichting Kiem voorlichting op scholen. Ervaringsdeskundige trainers vertellen hun verhaal en gaan met leerlingen in gesprek. Niet alleen over eetstoornissen, maar over alles. Waarom was die eetstoornis nodig: emoties, lastige gezinssituaties, heftige gebeurtenissen, druk van ouders. Wil je hier meer over lezen? Dat kan hier!