Voorlichting op school

Stichting Kiem bij jullie op school?

Ervaringsdeskundige trainers vertellen hun verhaal en gaan met leerlingen in gesprek. Niet alleen over eetstoornissen, maar over alles. Waarom was die eetstoornis nodig: emoties, lastige gezinssituaties, heftige gebeurtenissen, druk van ouders etc. Die eetstoornis is een manier om daarmee om te gaan. Een eetstoornis gaat namelijk helemaal niet over eten.

Door het delen van persoonlijke verhalen worden leerlingen getriggerd om na te denken over hun leven. Er wordt ruimte gecreëerd voor de leerlingen om zelf ook iets te delen. Onze trainers zijn opgeleid om met heftige emoties om te gaan. Ze zijn zeer behendig in het inspelen op de groepsdynamiek. Daarnaast hebben ze veel ervaring met het creëren van veiligheid in de klas.

De voorlichting is geschikt voor jongeren vanaf het tweede leerjaar en is in overleg aan te passen. Soms wordt deze voorlichting ook samen met een leerling met een eetstoornis gegeven voor meer begrip en uitleg over eetstoornissen.

Inhoud voorlichting

De voorlichting is een blokuur en door interactieve werkvormen komen de volgende onderdelen aan bod:

• Korte introductie over eetstoornissen
  • Discussie over ‘een eetstoornis gaat niet over eten’
  • Interactief persoonlijk verhaal gekoppeld aan:
    • heftige gebeurtenissen
    • hoe omgaan met emoties
    • gezins- en thuissituatie
    • wat als je je zorgen maakt
    • eigenwaarde en zelfbeeld
  • Hoe ontstaat een eetstoornis dan? (of een ander copingmechanisme)
  • En dan? Hoe vind je hulp? Hoe vraag je hulp?
  • Evalueren

Op verzoek van de school vragen wij de leerlingen een korte evaluatieformulier in te vullen. Ze worden gestimuleerd om het formulier eerlijk in te vullen. In dit formulier wordt er gevraagd naar bepaalde problemen. Deze informatie kan gedeeld worden met de mentor. Het is van belang dat er tijdens deze lessen de mentor (of vertrouwenspersoon) aanwezig is, voor opvang en nazorg.

Mail naar daniellegouman@stichtingkiem.nl voor meer informatie of voor het aanvragen van een vrijblijvende offerte.

Stichting Kiem gaat zorgvuldig met uw persoonsgegevens om. Door het verzenden van dit formulier gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden. Lees meer in onze privacyverklaring.