Het is fijn om een plek te hebben waar je naar toe kan en altijd welkom bent

Een herstelhuis is bedoeld om het herstel van iemand met een eetstoornis te bevorderen door bijvoorbeeld dagbesteding, activiteiten of een luisterend oor aan te bieden. Bij veel herstelhuizen werken ervaringsdeskundigen omdat zij goed begrijpen wat er in het hoofd van iemand met een eetstoornis om gaat. Herstelhuizen bieden vaak ook hulp voor naasten.

Ervaring van een bezoeker

Tijdens mijn herstel kwam ik regelmatig in het herstelhuis. Ik vond het fijn dat ik kon langskomen zonder op een wachtlijst te staan. Ook mijn gewicht was geen beperkende factor om welkom te zijn. Natuurlijk was het in het begin erg spannend, maar al snel kwam ik er achter dat ik niks hoefde te verwachten, omdat ik daar gewoon mijzelf mocht zijn.

De eetmomenten waren erg lastig en thuis was ik vaak alleen, maar in het herstelhuis deden we het samen. Door mijn bezoekjes kreeg ik een dag invulling en structuur, iets wat thuis niet lukte. Het is fijn om een plek te hebben waar je naar toe kan en altijd welkom bent. Soms kwam ik om mee te doen aan een activiteit zoals yoga en soms om mijn verhaal kwijt te kunnen. Soms om gewoon gezellig een spelletje te doen of afleiding te zoeken wanneer ik er doorheen zat.

Ten slotte heeft het mij geholpen om tijdens mijn herstel in contact te komen met leeftijdsgenoten. Dit miste ik enorm omdat ik door mijn eetstoornis niet veel mensen van mijn leeftijd om mij heen had. Tot de dag van vandaag heb ik enorm veel aan de medebezoekers en begeleiders gehad. Ik denk dat herstelhuizen heel belangrijk zijn en nog veel meer mensen ze zouden moeten bezoeken.

Ervaring van Esti, een begeleider

Ik ben als ervaringsdeskundige vrijwilliger begonnen met het bieden van e-mail ondersteuning. Bij dit contact kunnen bezoekers aangeven waar ze tegen aan lopen, vertellen over hun proces en vragen hoe ik dit zelf deed tijdens mijn herstel. Vooral dat laatste is een belangrijke factor tijdens de e-mail ondersteuning. Ook heb ik een groep ondersteund, die elke week samen kwam in het herstelhuis.

Tijdens mijn eigen herstel heb ik mogen ervaren dat het fijn is om ondersteund te worden door een ervaringsdeskundige. Er heerst veel schaamte en onbegrip rondom het hebben van een eetstoornis, daarom vind ik het mooi dat ik als ervaringsdeskundige deze drempel ook bij anderen kan verlagen. Jongens/meiden die naar een herstelhuis komen, raken gemotiveerder om aan het herstel te werken omdat ze bij anderen zien dat het mogelijk is.

Het mooie aan herstelhuizen vind ik de laagdrempeligheid en de ondersteuning van ervaringsdeskundigen. Of je nu wel of geen behandeling hebt; iedereen is welkom. De kracht is dat iedereen daar begrijpt wat je doormaakt. Dat zorgt voor begrip, maar ook saamhorigheid; je hoeft het dus niet alleen te doen! Sommige hebben in hun omgeving namelijk niet de steun die ze nodig hebben. Die vinden ze dan  wel in een herstelhuis. Heel bijzonder vind ik het om nu te zien dat meiden die ik begeleid heb, zelf vrijwilliger zijn geworden omdat ze hun eetstoornis overwonnen hebben.

Wil je meer lezen over wat herstelhuizen doen? Bekijk hier het aanbod van de herstelhuizen.