Herstelhuizen open tijdens lockdown

De coronatijd in combinatie met de aankomende feestdagen zet extra druk op mensen met een eetstoornis. Gelukkig zijn de herstelhuizen die zich inzetten voor mensen met een eetstoornis en hun naasten tijdens de lockdown gewoon open. Marloes Biegel, voorzitter van WEET, de Nederlandse patiëntenvereniging eetstoornissen: ‘Wij realiseren ons dat door de aangescherpte corona maatregelen de impact van een eetstoornis toeneemt. Maar, we willen je laten weten dat je er niet alleen voor staat.’

Verspreid over Nederland kun je terecht bij de volgende herstelhuizen voor advies en ervaringsdeskundige steun: Ixta Noa, Stichting JIJ, Leontienhuis, Stichting Dalisay Recovery en Realcovery. Fieke Thijs van het Leontienhuis licht toe; ‘Je kunt fysiek en digitaal terecht voor steun en advies, dit geldt ook voor ouders en naasten. In januari organiseren wij bijvoorbeeld weer de inspiratiebijeenkomst in Zwolle, waar Leontien Zijlaard-van Moorsel vertelt over haar eetstoornis en herstel.’ Directeur Saskia Lagerwaard geeft aan dat ook bij Stichting JIJ in Rotterdam de inloop en activiteiten doorgaan tijdens de lockdown. Via het speciaal samengestelde ‘JIJ thuis pakket’ kun je daarnaast virtueel deelnemen aan activiteiten. De zeven praktijkhuizen van Ixta Noa zijn een deel van de feestdagen ook open, bevestigt Gerard de Roos, directeur van Ixta Noa.

Naast de hierboven genoemde fysieke en online steun van herstelhuizen zijn er ook digitale platforms opgezet door stichting Kiem, WEET forum, 99gram, Proud2Bme en Ikookvanjou. Vanuit WEET, biedt de Hulplijn 085 – 1304617 een luisterend oor en is beschikbaar om (anoniem) te praten met een ervaringsdeskundige of een naaste. MIND heeft een brochure gemaakt met 11 tips: ‘Hoe blijf ik mentaal fit tijdens deze coronatijd?’ Je kunt MIND tijdens kantooruren bellen via 0900-1450.

Wil je in één oogopslag kunnen zien welke steun nu voor jou bereikbaar is? Klik dan hier!