Herstelhuizen zien toename bezoekers in 2021

Sinds de pandemie is er een forse stijging te zien van mensen die een eetstoornis ontwikkelen. Ook herstelhuizen zien een toename van het aantal bezoekers. Kinderarts Annemarie van Bellegem geeft voor deze stijging een verklaring in een NOS artikel: “Als er angst is in de omgeving, dan is het logisch dat je grip probeert te houden en controle probeert te pakken op dingen waar je wel wat over te zeggen hebt, zoals eten en bewegen.”

In het jaar 2020 zag het Leontienhuis al een sterke toename in het aantal patiënten, ouders en naasten die hulp zochten. Deze stijging zien zij opnieuw in 2021. Het jaar is nog niet voorbij, maar er is nu al een stijging van 54% unieke patiënten en 57% unieke ouders/naasten die gebruik maken van het aanbod ten opzichte van 2020.

Ook Stichting JIJ ziet dat er in 2021 meer beroep op hen wordt gedaan door zowel mensen met het eetprobleem, als ouders, als professionals. Het lijkt erop dat door de invloed van corona meer mensen een terugval ervaren en/of verergering van de huidige eetstoornis symptomen.

Realcovery inloophuis, die vlak voor de pandemie haar deuren opende, ziet dat het aantal bezoekers gedurende de pandemie alleen maar toeneemt. Zij hebben inmiddels 120 unieke bezoekers waarvan 30% wekelijks hulp zoekt. Door de stijging in het aantal bezoekers start Realcovery binnenkort een 5de lotgenotengroep, en de inloop is inmiddels vrijdag én zaterdagochtend.

Naast mensen met een eetstoornis zelf, ziet Realcovery dat de avonden voor naasten druk worden bezocht. De coördinator van Realcovery zegt hierover: ”We merken dat de wachtlijsten voor professionele zorg van gemiddeld 6 weken opgelopen zijn tot soms wel meer dan 6 maanden, en dan zoeken mensen toch al steun bij ons omdat ze niet weten waar ze terecht kunnen. Vaak kunnen we in deze fase meer voor de naasten betekenen dan voor de persoon met de eetstoornis; al proberen we door 1-op-1 coaching door een herstelde ervaringsdeskundige in ieder geval te voorkomen dat iemand nog verder wegzakt.”

Voor meer hulp bij eetstoornissen:

www.leontienhuis.nl
www.stichting-jij.nl