Herstelhuizen en platforms

Er is hulp voor mensen met een eetstoornis en voor naasten. Hieronder lees je per organisatie het hulpaanbod.

Herstelhuizen

Een herstelhuis is bedoeld om het herstel van iemand met een eetstoornis te bevorderen door bijvoorbeeld dagbesteding, activiteiten of een luisterend oor aan te bieden. Bij veel herstelhuizen werken ervaringsdeskundigen omdat zij goed begrijpen wat er in het hoofd van iemand met een eetstoornis om gaat. Herstelhuizen bieden ook hulp voor naasten.

Het Leontienhuis - Zevenhuizen - ZH

Het Leontienhuis is open tijdens de lockdown. Omdat er gewerkt wordt met 1.5 meter afstand kan het Leontienhuis een beperkt aantal bezoekers ontvangen. Aanmelden voor het inloopprogramma is daarom (creatief atelier, lunch) noodzakelijk. Kijk op de website van het Leontienhuis voor het aanmeldformulier. Wil je graag een rondleiding of kennismakingsgesprek of wil je deelnemen aan een groep? Bekijk het aanbod hier.

Meer weten? Hier vind je meer informatie over Het Leontienhuis

Stichting JIJ - Rotterdam - ZH

Heb je (mogelijk) een eetprobleem of eetstoornis? Dan ben je van harte welkom bij Stichting JIJ. Ook als je al meerdere jaren kampt met eetproblematiek of er sprake is van een langdurige eetstoornis (ook wel LES genoemd) dan ben jij welkom.

Stichting JIJ biedt verschillende manieren van hulp aan:

Informatie-, Advies- en Steunpunt
JIJ-huis met activiteiten
JIJ-thuispakket
Groepsbegeleiding
Individuele begeleiding
Voedingsadvies

Klik hier om naar de website van Stichting JIJ te gaan

Dalisay Recovery - Medemblik - NH

Dalisay Recovery is open tijdens de lockdown. Elke 1e en 3e zaterdag van de maand organiseren zij leuke activiteiten in het inloophuis. Van een workshop schilderen, boetseren, tekenen etc., tot gezellige middag met buitenactiviteiten of bijvoorbeeld yoga of dans workshop. Bekijk het hele programma hier.

Meer informatie over Dalisay Recovery vind je hier

Ixta Noa - Enschede - Groningen - Leeuwarden - Nijmegen - Zutphen

Ixta Noa wil een omgeving creëren waarin mensen in staat zijn om elkaar te inspireren tot eigen verandering door het delen van hun ervaringen. Zodat ieder mens kan zijn wie hij of zij is. Ixta Noa heeft zeven locaties. Ixta Noa blijft open tijdens de lockdown, om zo extra steun te bieden voor wie dat nodig heeft.

Bekijk hier per inloophuis het programma.

Realcovery - Weerselo - OV

Realcovery inloophuis is open tijdens de lockdown. Mensen die worstelen met een eetstoornis maar ook naasten kunnen er terecht voor een kop koffie of een gesprek. Er zijn altijd ervaringsdeskundigen aanwezig.

Meer informatie over Realcovery inloophuis vind je hier

Online platforms

Online platforms zijn bedoeld om op een laagdrempelige manier hulp en steun te bieden. Op online platforms heb je vaak de mogelijkheid om anoniem contact op te nemen met lotgenoten of ervaringsdeskundigen. Ook is er op online platforms veel informatie te vinden over eetstoornissen, maar ook andere onderwerpen zoals eenzaamheid en somberheid komen hier aan bod.

99gram

De website 99gram.nl is een initiatief van Accare, Kennislijn Voedings-, Eetstoornissen en Obesitas. Accare is een van de grootste kinder- en jeugdpsychiatrische instellingen van Nederland.

De deskundigen van de 99gram.nl zijn allemaal medewerkers van Accare. Ze zijn getraind om vragen te beantwoorden en advies te geven aan jongeren die vragen hebben over eten, gewicht en uiterlijk, of jongeren te begeleiden die een online behandeling volgen. Alle medewerkers hebben een beroepsgeheim.

Tijdens  de lockdown staat 99ram.nl voor je klaar om op verschillende manieren hulp en steun te bieden, hieronder staat een gedeelte van het aanbod van 99gram.nl:

• Er is een forum waar je (anoniem) mee kan praten over verschillende onderwerpen over eetstoornissen. Dit kan zowel met als zonder registratie.
  • Op 99gram.nl kun je elke werkdag chatten met een deskundige. De chat is gratis en anoniem. De chat is bedoeld voor jongeren van 14 tot en met 23 jaar. Wanneer je ouder bent dan 23 jaar word je doorverwezen.
  • Via de mail kan je vragen stellen aan deskundigen.
  • 99gram.nl biedt een online gratis zelfhulpcursus aan. In de cursus ‘door een roze bril leren kijken’ leer je hoe je actief stil kunt staan bij positieve gevoelens.

Meer informatie over het aanbod van 99gram.nl vind je op de website

Proud2Bme

Proud2Bme is sinds 2009 de grootste online hulpsite van Nederland en België op gebied van eetproblematiek, met meer dan 200.000 unieke bezoekers per maand. De site is er voor iedereen die problemen heeft met zelfbeeld, eten en aangrenzende problematiek maar zet zich ook in voor naasten. Op Proud2Bme worden dagelijks blogs en interviews geplaatst over eetproblemen, psychische problemen, gezondheid, gezond eten en zelfacceptatie.

Via het forum en de chat kan je in contact komen met lotgenoten en steun krijgen van ervaringsdeskundigen en professionals voor jouw problemen. Voor Proud2Bme werken momenteel zes ervaringsdeskundige redactiemedewerkers, twee psychologen, twee diëtisten en zo’n twintig vrijwilligers.

Proud2Bme biedt bijna dagelijks een chatmoment aan waar je kan chatten met o.a. ervaringsdeskundige, diëtisten en psychologen. Daarnaast zijn er thema-chats die zich speciaal richten op bepaalde onderwerpen zoals de lockdown.

Bekijk hier direct de chat-agenda van Proud2Bme

Hulplijn

Een hulplijn voorziet in direct en persoonlijk contact met een ervaringsdeskundige en/of zorgprofessional voor het bieden van een luisterend oor of beantwoorden van je vragen.

Patiëntenvereniging WEET

Via de WEET hulplijn kun je anoniem praten met een ervaringsdeskundige of een naastbetrokkene. De hulplijn biedt een luisterend oor aan mensen met een eetstoornis én hun omgeving (bijv. een partner, vriend, familielid, werkgever of docent). De hulplijn is open voor iedereen, onafhankelijk van het soort eetstoornis. Heb je de behoefte om je eigen ervaringen te delen of wil je een vraag stellen? Vermoed je bijvoorbeeld een eetstoornis bij jezelf of iemand in je omgeving? Of wil je het gesprek aangaan maar weet je nog niet zo goed hoe? Met al deze zaken kan je terecht bij de hulplijn.

Via de WEET-Hulplijn kan je telefonisch contact opnemen met een ervaringsdeskundige. Zie hier de agenda van de WEET-Hulplijn.

MIND

Bij MIND vind je informatie, inspiratie, en steun. MIND wil psychische problemen voorkomen en mensen die hiermee te maken hebben ondersteunen. Dit doen ze door informatie te bieden, onderzoek te doen, projecten uit te voeren en actie te voeren. MIND voert actie voor meer aandacht voor psychische problemen en we geven mensen met psychische problemen en hun naasten een stem richting de politiek.

MIND Hulplijn: 0900-1450

MIND zet zich ook in voor mensen met een eetstoornis. Heb jij of iemand in je omgeving te maken met een eetstoornis en heb je behoefte aan persoonlijke hulp of advies? Neem (anoniem) contact op met een van de medewerkers van de hulplijn. Je kunt bellen, chatten, of mailen met psychologen of maatschappelijk werkers van MIND.

Meer informatie over MIND vind je op www.wijzijnmind.nl

Ouderbijeenkomsten

Naast de ouderavonden verzorgd door herstelhuizen, informeren wij graag over aanvullende online en fysieke bijeenkomsten voor ouders/naasten.

EHBE-ouderbijeenkomsten Stichting Kiem

Stichting Kiem biedt kosteloos een online oudergroep aan, speciaal voor ouders van kinderen met een eetstoornis die zich in de voorfase bevinden. Dit is de fase waarin nog geen specifieke professionele hulp of behandeling is gestart (wachttijd).

Stichting Kiem biedt ervaringsdeskundige eerste hulp (geen behandeling) ter ondersteuning van ouders, om de situatie thuis te stabiliseren en de wachttijd te overbruggen. De oudergroep is gericht op het ondersteunen van ouders door herkenning en erkenning.

Wil je meer lezen over wat er aan bod komt tijdens de bijeenkomsten of direct aanmelden? Klik dan hier!

Algemene informatie

Volg je op dit moment een behandeling? Informeer dan ook naar mogelijkheden van ervaringsdeskundige steun bij jouw behandelaar.

Activiteiten van stichting Kiem zijn te vinden in de agenda.

Is het spoed?
Bij acuut (levens)gevaar bel 112. Ben je nu niet in levensgevaar maar heb je wel acuut hulp nodig omdat je denkt aan zelfmoord? Bel dan de zelfmoordpreventielijn 113 of bel gratis naar 0800-0113.