Maak kennis met onze nieuwe collega Johanneke

Johanneke werkt sinds kort als communicatieadviseur bij Stichting Kiem. In dit interview leren we Johanneke beter kennen.

Welkom bij Stichting Kiem Johanneke! Zou je wat meer over jezelf willen vertellen?

Ja zeker! Ik ben Johanneke den Hartog, 39 jaar en ik woon in Amersfoort. Dat is natuurlijk een luxe, want daardoor kan ik lopend naar kantoor komen. Ik hou van dieren, en dan vooral honden. Ik heb zelf geen hond want daarvoor ben ik te veel van huis, maar ik pas regelmatig op de honden van anderen. Dat is een win-win, want voor de eigenaar van de hond is het ook wel eens prettig een dagje geen hond om zich heen te hebben. En ik vind het heerlijk om dan lekker met de hond te spelen in het bos achter mijn huis, of een lange wandeling te maken. Ik heb een hele trits neefjes en nichtjes in de basisschoolleeftijd, zij zijn eigenlijk ook wel een hobby van me. Ik ga regelmatig een dagje weg met hen, naar het zwembad of een museum. En dat sluiten we vaak af met een bezoekje aan de grote gele M. Oh en ik heb een heel leuke vriend. Wij zien elkaar vooral in het weekend omdat we niet bij elkaar in de buurt wonen. We houden erg van uit eten gaan en musea bezoeken, en dan vooral musea met moderne kunst of juist oude meesters. Mijn vriend is in Amsterdam geboren en het is inmiddels één van mijn favoriete steden in Nederland, omdat ik door hem veel over de stad en de architectuur heb geleerd.

Je gaat aan de slag als communicatieadviseur bij Stichting Kiem. Wat maakt werken bij Stichting Kiem voor jou interessant?

Ik vind het geweldig om bij te dragen aan zo’n relevant onderwerp als eetstoornissen. Tot nu toe heb ik bij commerciële bedrijven gewerkt in verschillende rollen die met communicatie te maken hadden. Ik merkte dat ik daarin zingeving miste. Ik hou van commercie, ik koop ook graag mooie dingen, maar in mijn werk wil ik graag bijdragen aan positieve maatschappelijke impact. Stichting Kiem houdt zich bezig met een heel belangrijk onderwerp, namelijk de impact van eetstoornissen te minimaliseren, en daar wil ik graag aan bijdragen.

Wat wordt je eerste focuspunt bij stichting Kiem om aan te werken qua communicatie?
Waar ik me nu vooral mee bezig ga houden, is de zichtbaarheid van Stichting Kiem. Op de korte termijn zijn dat de themabijeenkomsten die we organiseren. Dat zijn interactieve bijeenkomsten verspreid door het land, die worden geleid door onze trainers en vrijwilligers. Ze bieden handvatten aan naasten van iemand met een eetstoornis, zodat de spanningen rond eten tijdens de feestdagen niet te hoog oplopen. Het is belangrijk dat alle naasten voor wie dit relevant is, weten dat er ook bij hen in de buurt zo’n bijeenkomst is zodat ze de feestdagen met vertrouwen tegemoet gaan. Maar ook voor de langere termijn verdient Stichting Kiem meer zichtbaarheid. Toen ik aan vrienden en familie vertelde over mijn nieuwe baan, kende nog niet iedereen stichting Kiem. Daar ga ik verandering in brengen: ik wil dat iedereen met een persoon met een eetstoornis in z’n omgeving, weet dat stichting Kiem er is en hoe wij hen kunnen helpen!
Johanneke Den Hartog