Nederlands Eetstoornissen Register (NER)

Het Nederlands Eetstoornis Register (NER) is opgericht door GGZ Rivierduinen Eetstoornissen Ursula in samenwerking met de Vrije Universiteit Amsterdam en vereniging rond eetstoornissen WEET.

Het doel van dit register is om mensen die nu of in het verleden eetstoornissen en/of eetproblemen hebben ervaren voor langere tijd te gaan volgen via online vragenlijsten. Ouders van kinderen met eetstoornissen, mensen met eetstoornissen zelf, maar ook hulpverleners en wetenschappers hebben veel vragen over eetstoornissen en eetproblemen. Door meerdere keren vragenlijsten af te nemen en mensen met eetstoornissen of eetproblemen te volgen over langere tijd, kunnen er antwoorden op deze vragen worden gevonden. Door een grote groep mensen te volgen kan onderzocht worden hoe de leefsituatie van mensen met eetstoornissen eruit ziet en welke factoren een belangrijke invloed op hun levensloop en kwaliteit van leven hebben.

Voor wie is het register?

In het register kunnen jongeren (vanaf 12 jaar) én volwassenen die nu of in het verleden een eetstoornis of eetproblemen hebben ervaren worden ingeschreven. De deelnemers worden gevolgd in de tijd, wat betekent dat ze ongeveer één keer per jaar een vragenlijst ontvangen. Per keer kan de deelnemer beslissen of hij/zij mee wil doen. Deelname aan het register is vrijwillig en gratis. Alle gegevens worden anoniem verwerkt en opgeslagen.

Vind hier meer informatie over Nederlands Eetstoornissen Register en lees hoe jij kan deelnemen aan het onderzoek