Tips voor ouders en naasten

Je kind heeft een eetstoornis of je kent iemand met een eetstoornis. Je hebt alleen geen idee wat je moet doen. Een eetstoornis is een ernstige ziekte die niet vanzelf overgaat. Je moet zo snel mogelijk professionele hulp zoeken via je huisarts of een kinderarts. Vaak is de professionele hulp niet gelijk beschikbaar en kan de (thuis)situatie erger worden.

Een eetstoornis is een enorme uitdaging. Wanneer iemand (in het gezin) een eetstoornis heeft kan dit zorgen voor moeilijke situaties rondom eetmomenten. Misschien hoor je dat je er niks van begrijpt en dat jij het erger maakt. Of dat er helemaal geen probleem is. Hoe kun je toch helpen? Wat kan je als ouder of als naaste het beste doen om iemand helpen te herstellen.

Stichting Kiem heeft in samenwerking met ervaringsdeskundigen, ouders en behandelaren tips opgesteld. Die delen we hier graag met je. Let op, elke situatie en elk persoon is anders dus misschien past het niet allemaal. We hopen dat er tips of tools tussen zitten waar jij wat aan hebt.
De meeste van deze tips zijn geschreven vanuit het perspectief van de ouders en kind. Er zijn hier ook tips gegeven door andere naasten, zoals partners.

Hieronder vind je een aantal artikelen waar belangrijke tips instaan voor ouders en naasten.

Naar de huisarts

Je wilt zo snel mogelijk goede hulp voor je dierbare. Maar hoe pak je het gesprek bij de huisarts aan? Moet je mee of juist niet? We geven je hier praktische tips.

Bekijk hier het artikel over de huisarts

Er zijn voor je dierbare met een eetstoornis

Een eetstoornis verandert iemand, lichamelijk en emotioneel. Zodra het over eten, afvallen of bewegen gaat, kan hij of zij ineens exploderen. Hoe kun je er ook dan zijn voor diegene?

Bekijk hier het artikel met een aantal belangrijke tips.

Wat zeg je wel en niet?

Het is pijnlijk om te zien dat iemand die je kent wordt beschadigd door de eetstoornis. Je doet er waarschijnlijk alles aan om jouw dierbare te redden: je bent er onvoorwaardelijk. Wat je wel en niet kunt zeggen, is allebei ontzettend lastig.

In dit artikel lees je tips van ervaringsdeskundige ouders over wat je beter wel en niet kan zeggen wanneer jouw kind een eetstoornis heeft.

Hoe zorg ik er voor dat mijn kind eet?

Aan tafel kan het pittig zijn als je kind lijdt aan een eetstoornis. Maar hoe pak jij dat, als ouder, het beste aan?

We geven je hier praktische tips.

Hoe omgaan met eetbuien?

Als je kind eetbuien heeft eet hij/zij grote hoeveelheden voedsel in een korte tijd. Eetbuien gaan vaak samen met enorm veel schaamte, waardoor ze meestal in het geheim plaatsvinden. Het kan ook zijn dat je kind denkt een eetbui te hebben terwijl de hoeveelheid voedsel helemaal niet zo veel is.

Wil je meer weten over hoe je kan omgaan met iemand die last heeft van eetbuien? Lees dan dit artikel.

Vind meer tips in onze handleidingen

Handleiding voor brusjes

Wat als mijn broer of zus een eetstoornis heeft?

Ontvang per email

Handleiding voor ouders

Wat als mijn kind een eetstoornis heeft?

Ontvang per email