2023-2024: een schooljaar met impact

Stichting Kiem kijkt terug op een waardevol schooljaar waarin het scholenprogramma opnieuw een belangrijke rol heeft gespeeld in het vroegsignaleren van eetstoornissen onder jongeren. Ons programma richt zich op zowel leerlingen als onderwijsprofessionals, met als doel de bewustwording en kennis rondom eetstoornissen te vergroten en leerlingen te stimuleren hulp te vragen als ze dat nodig hebben.

Bereik en impact

In het schooljaar 2023-2024 hebben we 31 scholen bezocht. Gedurende deze bezoeken zijn er maar liefst 178 workshops gegeven, waarbij in totaal 4450 leerlingen werden bereikt. Daarnaast werden 155 onderwijsprofessionals getraind om signalen van eetstoornissen vroegtijdig te herkennen en met leerlingen in gesprek te gaan.

Trainingen voor onderwijsprofessionals

De trainingen voor onderwijsprofessionals werden heel goed ontvangen door de docenten, mentoren en zorgcoördinatoren. Een docent van een middelbare school merkte op: “Mijn collega’s en ik zijn heel positief. We weten nu beter wat wel en niet te doen.” De ervaringsdeskundige basis van de trainingen werd ook als erg waardevol ervaren.

Workshops voor leerlingen

De workshops voor leerlingen waren eveneens een succes. De feedback van zowel de leerlingen als hun docenten was positief. Zo vertelde een docent: “Mijn leerlingen zeiden dat het een prettige workshop was.” Een andere docent gaf aan dat er goed werd geluisterd en meegedacht door de leerlingen.

Eén van onze vaste trainers binnen het scholenprogramma is Sabrina. Haar persoonlijke aanpak en ervaring wordt ontzettend gewaardeerd door zowel leerlingen als docenten. “Het is altijd bijzonder om te zien hoe open de leerlingen durven te zijn tijdens de workshops. Het is moedig dat ze hun persoonlijke verhalen delen en hun kwetsbaarheid laten zien. Dit draagt bij aan een diepere bewustwording dat we als mens op verschillende manieren kunnen omgaan met de dingen die we meemaken. Het brengt begrip voor hoe een eetstoornis kan ontstaan en helpt leerlingen de symptomen eerder bij zichzelf te herkennen,” aldus Sabrina.

Toekomstplannen

We blijven ons inzetten voor het vergroten van de kennis en het verbeteren van de aanpak van eetstoornissen in het onderwijs. Met onze scholenprogramma’s hebben we al meer dan 10.000 leerlingen bereikt. We kijken ernaar uit om in het recent gestarte schooljaar nog meer impact te maken en we hopen op eenzelfde positieve respons van zowel leerlingen als onderwijsprofessionals.

Wil je meer weten over ons programma voor scholen? Wil je bijvoorbeeld gebruik maken van de gratis workshop voor leerlingen of overweeg je een training voor docenten aan te vragen? Meer informatie vind je hier.