De EHBE als gereedschapskist

Carien Pot, bestuurslid Stichting Kiem, deelt haar ervaring over het EHBE programma

Vanaf het begin waren Carien’s indrukken van het EHBE programma heel positief. Als ouder van een kind dat langdurig worstelde met een eetstoornis, voelde ze een sterke connectie met de deelnemers die zich in een vergelijkbare situatie bevinden.

Het feit dat de bijeenkomsten nu digitaal zijn, maakt het volgens Carien voor naasten veel makkelijker om aanwezig te zijn. Dit in tegenstelling tot de vroegere tijden (voor Covid), toen er alleeen fysieke bijeenkomsten waren , waarvoor ouders altijd (en vaak ver) moesten reizen.

Een van de dingen die haar opviel was de aanwezigheid van de ervaringsdeskundige ouder en kind. Zij hebben het vermogen om de ingewikkelde processen en thema’s rondom eetstoornissen op een invoelbare en laagdrempelige manier over te brengen. Ze kunnen persoonlijke voorbeelden delen die ouders helpen zich begrepen en niet veroordeeld te voelen, wat soms wel kan gebeuren bij professionele hulpverleners. Dit zorgt ervoor dat de boodschap snel en direct bij ouders binnenkomt.

Het EHBE programma biedt ouders een waardevolle “gereedschapskist” zoals Carien het noemt van verschillende thema’s. Deze thema’s zijn belangrijk in de broze eerste fase van herstel, waarbij de kans op terugval hoog is.

Wat de sfeer betreft, beschreef Carien de bijeenkomsten als ontspannen, met ruimte voor humor en open gesprekken. Er ontstond een gevoel van verbondenheid en het besef dat je als ouder niet alleen staat.

Hoewel ze over het algemeen erg positief was, gaf Carien ook een kleine suggestie voor verbetering. Ze dacht dat de aanwezigheid van de professional tijdens de laatste bijeenkomst beter benut kon worden, met meer tijd voor interactie en het delen van expertise. Misschien kunnen ouders van tevoren worden geïnformeerd over deze extra tijd, zodat ze zich erop kunnen voorbereiden.

Tot slot benadrukt Carien nogmaals dat ze de EHBE als enorm positief heeft ervaren en dat ze blij is dat wij op deze manier naasten kunnen bijstaan.