Maak kennis met onze hoofdtrainer Edith

Edith Huinck werkt sinds 2021 bij Stichting Kiem: eerst in de rol van trainer en inmiddels ook als hoofdtrainer. In dit interview maak je kennis met haar. Ze heeft een gevarieerde achtergrond in de kinder- en jeugdpsychiatrie en daarnaast is ze persoonlijk betrokken bij de missie van stichting Kiem. Lees verder om meer te ontdekken over haar passie, ervaringen en doelen.

Wil je ons wat meer over jezelf vertellen?

Zeker! Mijn naam is Edith Huinck, ik ben 56 jaar en ik woon in Rotterdam. Ik ben geboren in Maastricht, de stad waar ik me nog steeds thuis voel en ook graag en vaak ben. Ik geniet in Rotterdam vooral van de creativiteit, de gedurfde architectuur van de stad en van theater en muziek. In Maastricht en omgeving ben ik graag vanwege de schoonheid van de stad en de natuur, en vanwege het rustigere en meer bourgondische leven. Ik ben overigens ook geregeld in Den Bosch, waar mijn partner woont, al zijn we vooral veel in Rotterdam of Maastricht.

Ik heb een dochter die net 27 jaar is geworden. Zij woont al enkele jaren op zichzelf. Mijn zoon werd in mei 22 jaar. Sinds vorige zomer is hij ook uitgevlogen en heb ik een “leeg nest”. Dat is even wennen maar ik vind het ook erg leuk om nu op een andere manier het contact met mijn kinderen vorm te geven. Daar geniet ik erg van en het contact met hen is voor mij heel belangrijk.

In mijn vrije tijd zing ik a capella in een vocal group, en wanneer het kan zing ik backing vocals in een band. En af en toe heb ik zangles. Verder hou ik van wandelen en ga ik heel graag naar theater en het filmhuis.

Ik werk al vele jaren in de Kinder- en Jeugdpsychiatrie (Yulius), nu als coördinator van de complexe doorstroom en als ambassadeur. Ik houd me op casusniveau en casus-overstijgend bezig met de samenwerking met ketenpartners, zoals de GGZ en jeugdzorginstellingen, het ziekenhuis, de politie en de gemeente. Binnen Yulius geef ik daarnaast trainingen suïcidepreventie, en dat doe ik ook als freelancer voor 113 Zelfmoordpreventie. Voor Stichting Kiem werk ik nu een aantal uur per week als hoofdtrainer, een functie waarmee we vooral inzetten op het doorontwikkelen van de kwaliteit van de trainingen en de trainers die voor Stichting Kiem werken. Een hele mooie uitdaging. Als moeder van een dochter die hersteld is van een eetstoornis voel ik me heel verbonden met deze mooie organisatie en haar missie.

Wat inspireerde je om te beginnen bij Stichting Kiem en wat drijft je in je werk?

Ik weet nog goed dat ik op een zonnige zondagochtend in de tuin zat met een kopje thee, en een oproep las waarin er door de voorloper van Stichting Kiem ervaringsdeskundige trainers werden gezocht. Er ging meteen iets ‘aan’ bij mij: ik zou graag iets willen doen met de lessen die ik had geleerd in de jaren ervoor. Ik was net opgeleid als trainer en wilde daar meer in gaan doen, en dit leek me een heel mooie combinatie. Vanaf de eerste training die ik gaf, was ik enthousiast en nog meer gedreven om dit werk te kunnen doen. Ik leerde veel van de ervaringsdeskundige trainers en vrijwilligers met wie ik de trainingen gaf. En in mijn huidige rol kan ik hen weer inspireren om hun ervaringskennis deskundig in te zetten.

Waar ga jij je de komende tijd mee bezighouden?

Ik ben mijn werk als hoofdtrainer begonnen door met een aantal trainers mee te kijken. Zo leerde ik hen beter kennen en ontdekte ik ook hoe zij persoonlijk invulling geven aan hun werk voor Stichting Kiem. De komende tijd ga ik me vooral bezighouden met het opleiden, begeleiden, coachen en ondersteunen van de trainers. Ik hou me onder andere bezig met de scholingsdagen, samen met het programmateam.

Wat vind je het leukst aan werken bij Stichting Kiem?

Daar hoef ik niet lang over na te denken, dat zijn de mensen: het kernteam en alle trainers en vrijwilligers. In de gesprekken die ik voer met de trainers en vrijwilligers ben ik steeds weer onder de indruk: wat een wijsheid en wat een inspiratie. Mensen uit alle hoeken van het land met zoveel verschillende verhalen en kennis. Ik voel me bevoorrecht om met zo’n club door te ontwikkelen en met en van elkaar te leren. Ik sta heel erg achter de missie van Stichting Kiem en ik zie hoe er door het kernteam professioneel en gedreven wordt gewerkt, ik draag daar heel graag mijn steentje aan bij.