Themabijeenkomsten Zomervakantie waardevol voor naasten

De afgelopen maanden organiseerde Stichting Kiem in samenwerking met zelfregie-initiatieven en GGZ-instellingen door heel Nederland een reeks themabijeenkomsten. Deze veertien bijeenkomsten, gericht op de zomervakantie, hadden als doel naasten van mensen met een eetstoornis voor te bereiden op de zomer. De vakantieperiode is vaak uitdagend voor mensen met een eetstoornis, door de veranderingen in het dagritme en eetpatroon. Ruim 170 deelnemers hebben de bijeenkomsten bezocht en gaan met tips en handvatten de zomer tegemoet.

Marijn Scheepers, programmamedewerker van Stichting Kiem, vertelt over de organisatie: “We vinden het belangrijk dat de themabijeenkomsten voor iedereen toegankelijk zijn. Daarom was het fijn om dit jaar ook drie online bijeenkomsten te kunnen aanbieden als aanvulling op de elf fysieke bijeenkomsten. Deze bijeenkomsten werden goed bezocht.”

De deelnemers waren naasten in de breedste zin van het woord: partners, vrienden, ouders, grootouders, broers en zussen, huisgenoten, kortom allerlei vormen van relaties kwamen voorbij. “De betrokkenheid van al deze mensen bij het herstelproces van hun naaste is hartverwarmend”, aldus Marijn Scheepers.

Waardevolle inzichten en ervaringen
De bijeenkomsten werden zeer gewaardeerd door de deelnemers. Deelnemers werden uitgenodigd om feedback te geven over de bijeenkomst. Gemiddeld kregen die een 8,3 als rapportcijfer. Vooral de inzet van ervaringsdeskundigen werd als waardevol gezien. Zo vertelt één van de deelnemers die graag anoniem blijft: “De veilige omgeving en de openheid waarmee ervaringsdeskundigen hun persoonlijke ervaringen deelden, waren enorm bemoedigend. Het hielp me om me te realiseren dat ik niet alleen sta in deze situatie.”

Naasten staan er niet alleen voor

Een belangrijk aspect van de bijeenkomsten was het bieden van concrete handvatten voor de zomerperiode, waarin het veranderende dagritme en eetpatroon voor onrust kan zorgen bij mensen met een eetstoornis. Vrijwilliger Annette Bijlsma leidde samen met een trainer meerdere bijeenkomsten en vertelt: “Voor naasten zijn de tips en handvatten van ervaringsdeskundigen zo waardevol. Bij elke bijeenkomst is zowel een ervaringsdeskundige aanwezig die zelf een eetstoornis heeft gehad, als een ervaringsdeskundige die ouder is van iemand die een eetstoornis had. Dit biedt naasten extra inzichten: zo horen ze altijd twee perspectieven.” Een vertegenwoordiger van een deelnemende GGZ-instelling gaf aan: “De zomervakantie is voor veel naasten een spannende en soms ook moeilijke periode. De bijeenkomst bood ruimte voor lotgenotencontact en voor vragen waar naasten eerder vaak geen antwoord op vonden is.”

Toekomstige plannen en betrokkenheid

De reacties en feedback die we op deze bijeenkomsten hebben ontvangen, gebruiken we om onze toekomstige themabijeenkomsten verder te ontwikkelen. Zo kunnen we ons aanbod steeds beter afstemmen op de behoeften van onze doelgroep.

We zijn de GGZ-instellingen en zelfregie-initiatieven dankbaar voor de gastvrije ontvangst: zonder hun inzet was deze reeks themabijeenkomsten niet mogelijk geweest.