Hulphonden voor mensen met een eetstoornis

Op 28 juli 2020 publiceerde RTL Nieuws een artikel over hulphonden bij eetstoornissen. Wat blijkt? Hulphonden worden steeds vaker ingezet bij mensen met psychische problemen. Uit het artikel van RTL Nieuws blijkt wel dat het allemaal nog niet zo makkelijk is. De opleiding voor een hulphond is erg duur en wetenschappelijk bewijs over positieve effecten van een hulphond bij psychische klachten is er nog niet. Het wordt daarom ook niet vergoed door de zorgverzekeraar. Veel mensen maken daarom gebruik van crowdfunding.

Lees hier het hele artikel.

Mellow en Gabi. (Foto: Joys van den Ende) © Joys van den Ende

Bij jonge mensen met een eetstoornis of andere psychische problemen gebeurt dat nu zelden. Enkele tientallen gemeenten willen via de wet maatschappelijke ondersteuning nog wel eens een gedeelte betalen, weet Dutch Assistance Dogs, een stichting die assistentiehonden opleidt voor die doelgroep en de vraag ernaar ziet toenemen.

Gabi Schulenburg (19) moet het zoals de meesten van crowdfunding hebben. Ze heeft de eerste helft van de opleiding zelf betaald en vraagt nu 5000 euro aan donaties. Volgende maand hoopt ze met haar hulphondje Mellow een certificaat te halen. Daarmee zit de training van bijna twee jaar erop.

‘Mellow haalt voor mij alles uit de kast’

Zou een ‘gewone hond’ haar ook zo goed kunnen steunen als Mellow dat nu doet? Ze denkt van niet. “Voor mij is het verschil met een hulphond heel groot. Een normale hond mag nergens naar binnen, dus je angsten buitenshuis aangaan, gaat dan bijna niet. Als ik een herbeleving heb en dus in paniek ben, gaat Mellow blaffen, me krabben of likken. Hij haalt alles uit de kast tot ik weer terug ben in het hier en nu.”

Ze durft al te zeggen dat Mellow haar leven weer leefbaar heeft gemaakt. Een leven dat lang in het teken stond haar trauma’s, depressie en de eetstoornis. Exact de hoop die Jolanda voor haar dochter Yentl heeft.