Interview met ervaringsdeskundige ouder

Anne-Florine is ervaringsdeskundige ouder bij Stichting Kiem. In dit interview neemt zij ons mee in hoe het is om ervaringsdeskundige ouder te zijn.

Je bent ervaringsdeskundige bij Stichting Kiem, kan je hier meer over vertellen?

Ik ben sinds een jaar ervaringsdeskundige ouder in het EHBE programma voor naasten. Ik heb een dochter die een eetstoornis heeft gehad. Toen het met mijn dochter weer beter ging, vond ik het heel belangrijk om mijn kennis met andere ouders te delen zodat ze niet in dezelfde valkuilen zouden stappen als dat ik heb gedaan. Ik wil vanuit mijn ervaring graag laten zien hoe ouders ook een rol kunnen spelen in het herstel van hun kind.

Hoe is het om je eigen ervaring te delen met andere ouders?

Ik vond dit in het begin soms best moeilijk omdat er constant weer herinneringen boven kwamen en ik veel dingen herkende, maar dit went. Nu vind ik het juist heel fijn om dit te kunnen doen, omdat ik aan het einde van de bijeenkomsten van ouders terug krijg wat voor mooie dingen zij meenemen en ook daadwerkelijk kunnen toepassen thuis. Er is tijdens de bijeenkomsten veel herkenning en het lotgenotencontact is zo fijn, dat geeft mij ook een enorme boost om dit te blijven doen. Wij hebben dit soort steun enorm gemist toen onze dochter een eetstoornis had.

Denk je dat de EHBE-bijeenkomsten jullie toen der tijd hadden kunnen helpen?

Ja! Volmondig ja! Dat hadden we heel graag gewild, maar zoiets was er toen niet echt. Ik weet nog wel dat wij in de eerste fase, voordat er professionele hulp kwam, op zoveel websites hebben gezocht naar dit soort steun. Ik wist niet waar ik het moest zoeken en overal waren wachtlijsten. Het voelde zo alleen en ik had het gevoel het met niemand het te kunnen delen. Het had mij zo fijn geleken om te kunnen sparren met lotgenoten. Ik ben dus ontzettend blij dat dit nu bestaat.

Wat is volgens jou de meerwaarde van ervaringsdeskundigheid?

Ik denk dat het voor ouders heel fijn kan zijn  om tips te krijgen van iemand die hetzelfde heeft meegemaakt. Zo vertel ik bijvoorbeeld wat wij als ouders deden wat hielp, maar ook wat juist niet helpend was. Ouders kunnen vragen aan mij stellen over hoe wij bepaalde dingen deden en we kunnen met elkaar meedenken. De EHBE heeft meerdere thema’s, en eigenlijk bij al die thema’s heb ik wel een verhaal en een ervaring. Zo sluit mijn ervaring goed aan op de bijeenkomsten.

Wat zie je gebeuren bij de ouders tijdens de EHBE-bijeenkomsten?

Wat ik heel mooi vind is dat je merkt dat ouders een bepaalde motivatie lijken te vinden om verder te kunnen met hun kind. In eerste instantie zie je veel radeloosheid en machteloosheid, wat ontzettend herkenbaar is. Naarmate wij meer informatie verstrekken lijken ouders zelf ook steeds meer ideeën te hebben over hoe ze dingen thuis kunnen aanpakken. Vooral bij de laatste bijeenkomst zie je dat ouders meer grip lijken te krijgen op hun situatie door de handvatten die wij bieden.

Ik zie ook, ondanks dat de bijeenkomsten online zijn, dat er een veilige sfeer tijdens de bijeenkomsten ontstaat en het een soort huiskamer gevoel is. Er wordt naar elkaar geluisterd. Ieders verhaal is ingewikkeld en anders, maar door dat met elkaar uit te spreken krijgt het ook een andere lading.

Wat voor advies zou je nu meegeven aan andere ouders van een kind met een eetstoornis?

Niet opgeven zou ik dan zeker zeggen. Heb hoop. Hoop dat de eetstoornis ook echt over kan gaan en deze nare situatie voorbij kan gaan en goed kan komen. Dat is ook iets wat ik met mijn ervaring wil overbrengen.

Daarnaast heb ik ook geleerd dat je als ouders ook voor jezelf moet blijven zorgen om voldoende energie hebben dit samen te overwinnen. Je kan er als ouder echt aan onderdoor gaan, dus dat is zeker belangrijk.

Als laatste is het ontzettend belangrijk om te blijven communiceren met elkaar. Ook al was onze dochter nog zo ziek, we probeerde met haar in contact te blijven door mooie herinneringen op te halen en te focussen op leuke dingen die we uiteindelijk weer zouden kunnen doen als het beter met haar zou gaan.

Heb je interesse om ervaringsdeskundige ouder te worden bij Stichting Kiem? Meer informatie vind je hier!