Terugblik NAE congres 17 november 2022

Op donderdag 17 november was het jaarlijkse congres van de Nederlandse Academie voor Eetstoornissen (NAE), een congres waar Stichting Kiem uiteraard niet mocht ontbreken. Een aantal collega’s van Stichting Kiem namen deel aan het programma, dat bomvol zat met interessante onderwerpen. Het thema van het congres was ‘de ervaringen van gisteren, de kennis van vandaag en de ontwikkelingen van morgen’.

De dag begon met een aantal plenaire sessies. Professor dr. Pauline Jansen ging tijdens de eerste sessie in op vroege voorspellers van later eetgedrag en eetstoornissymptomen. Voorspellen individuele kenmerken van kinderen, of wat ze op jongere leeftijd hebben meegemaakt, bijvoorbeeld lijngericht gedrag, emotioneel eten, of eetbuien en compensatiegedrag op latere leeftijd?

In de tweede sessie sprak dr. Anouk Keizer over ‘de huid als ons meest sociale orgaan’. Anouk gebruikt soms grappige, soms ontroerende maar altijd doeltreffende visuele beelden om haar verhaal te ondersteunen. Tijdens deze sessie leerde we dat aanraking pijn verlagend kan werken. En dat bepaalde groepen mensen, bijvoorbeeld mensen die getraumatiseerd zijn, aanraking juist minder prettig kunnen vinden, maar er wel baat bij kunnen hebben.

Later op de dag sprak professor dr. Jim van Os over ‘emergentie’, wat iets inhoudt als ‘spontaan optreden’ van bijvoorbeeld emoties en gedrag. Jim van Os koppelt dit aan de psychiatrie, waarin we veel te maken hebben met spontaan optredende gedragingen en emoties. Volgens hem zijn psychische uitkomsten (bijvoorbeeld of iemand verbeterd door een behandeling) minder voorspelbaar dan we soms als zorgverleners denken.

Na een gezamenlijke lunchpauze was het tijd voor de workshops. De collega’s van Stichting Kiem hebben deelgenomen aan de workshop over autisme en eetstoornissen. In deze workshop werd dieper ingegaan over hoe autisme en eetstoornissen samen behandeld kunnen worden, en wat de inzet kan zijn van ervaringsdeskundigen binnen eetstoornisbehandeling. Beide ontzettend interessante workshops die veel nieuwe inzichten hebben opgeleverd.

In de middag was er een plenaire middagsessie van dr. Tim Walsh en Prof. dr. Wijbrand Hoek met als thema: ‘Eating disorders: looking ahead’.