Blog van een ouder: Een eetstoornis tijdens de feestdagen

Als ervaringsdeskundige ouder weet ik hoe zwaar de feestmaand kan zijn voor iemand met een eetstoornis en hun naasten. Wat een gezellige en ontspannen tijd zou moeten zijn, is voor mensen met een eetstoornis vaak anders. Voor hen is het een tijd waarin bijna alles over eten lijkt te gaan en dat zorgt voor veel spanning, wat voor de omgeving soms moeilijk te begrijpen is. “Het is tenslotte toch maar één keer per jaar kerst, en dat moet gevierd worden (met eten..)”.

De decembermaand is ook een periode waarin wij extra aandacht besteden aan elkaar. Juist voor mensen met een eetstoornis is het belangrijk om gezien en gehoord te worden. Het helpt door te leren begrijpen wat het betekent om een eetstoornis te hebben, en door hierover in gesprek te gaan met elkaar. Wij zijn samen plannen gaan maken voor alle eetmomenten, om zo redelijk voorspelbare situaties te creëren. Het is belangrijk om een veilige omgeving te creëren waarin ruimte is voor emoties zoals angst, paniek en verdriet. Zorg daarnaast ook voor veel afleiding zoals een spel spelen of een film kijken, het draait niet allemaal om eten. We hebben visite vooraf goed geïnformeerd, over wat helpend is en vooral ook wat niet!

Wat ik heb geleerd is dat het niet alleen om de eetstoornis gaat. Het gaat om de persoon achter de eetstoornis, het gaat om mijn kind. Over gevoelens en gedachten. Het gaat over emoties en weer in contact komen met elkaar. Het gaat over zien en gezien worden. Wij hebben leren omgaan met de eetstoornis, ook tijdens de feestdagen.

Samen komen we verder, en daarom organiseert Stichting Kiem de EHBE-ouderbijeenkomsten. In de EHBE-ouderbijeenkomsten wordt ervaringsdeskundige eerste hulp (geen behandeling) geboden ter ondersteuning aan ouders. Lees hier alles over de EHBE-ouderbijeenkomsten en zie hoe jij je aan kan melden.

Voor iedereen in deze situatie: houd vol, houd vast!

Rik Vreekamp