Media-aandacht voor anorexia: EHBE informatiebijeenkomsten

Op 24 mei is de POINTER documentaire ‘in de greep van anorexia’ uitgezonden op NPO 2. Pointer onderzoekt hoe het in Nederland met de anorexiazorg is gesteld. Hoe kan het dat jongeren met anorexia nervosa soms eerder in het ziekenhuis belanden, dan in een behandelcentrum voor hun eetstoornis? Waar in het systeem gaat het mis? En hoe kan het beter?

Bekijk de documentaire van Pointer ‘In de greep van anorexia’ hier

Tweedaagse EHBE-informatiebijeenkomst

Naar aanleiding van deze Pointer uitzending en andere media-aandacht voor het onderwerp eetstoornissen, organiseert stichting Kiem online tweedaagse EHBE(Eerste Hulp Bij Eetstoornissen)-informatiebijeenkomst voor ouders van kinderen met een eetstoornis die zich in de voorfase bevinden. Dit is de fase waarbij nog geen specifieke professionele hulp en behandeling is gestart (wachttijd).

De informatiebijeenkomst bestaat uit twee sessies waarin de zes belangrijkste ”actiewoorden” voor ouders worden uitgelegd.

EHBE actiewoorden

• Contact maken
  • Leren over de eetstoornis
  • Onderscheid maken tussen de eetstoornis en mijn kind
  • Emoties (h)erkennen
  • Omgeving betrekken en hulp inzetten
  • Liefdevol begrenzen

Ook komt de zorgketen aan bod. De informatiebijeenkomst wordt verzorgd door een ervaringsdeskundige trainer en een ervaringsdeskundige ouder.

De EHBE-informatiebijeenkomst is gebaseerd op de uitgebreidere EHBE-oudergroep. Stichting Kiem biedt meer informatie zoals tips voor ouders en naasten van iemand met een eetstoornis.

Praktische informatie

De data van de  tweedaagse EHBE-informatiebijeenkomst is een serie die bestaat uit twee sessies. De data van de EHBE-informatiebijeenkomst zijn:

• Eerste sessie: woensdag 4 augustus van 16:00 tot 17:30
  • Tweede sessie: woensdag 11 augustusvan 16:00 tot 17:30

De informatiebijeenkomsten zijn online vanwege de Covid voorschriften. Deelname is kosteloos en aanmelden kan hieronder in het contactformulier.

Contactformulier

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.