Ervaringsdeskundige steun

Stichting Kiem biedt ervaringsdeskundige steun aan mensen met een eetstoornis en/of hun naasten.

Voor wie?

We vertellen je hier graag meer over wat een ervaringsdeskundige voor jou en jouw naasten kan betekenen. Ervaringsdeskundigen bieden jou steun: tijdens de wachttijd voor een behandeling, tijdens je behandeling of in je nazorgtraject.

Hoe werkt het?

Soms heb je iets meer steun en support nodig in het herstellen van jouw eetstoornis, naast de hulp van je behandelaar. Dit kan een ervaringsdeskundige jou bieden. Ze hebben hetzelfde meegemaakt, snappen hoe het is om in jouw schoenen te staan en bieden jou hoop voor herstel. Goed om te weten: een ervaringsdeskundige van stichting Kiem is geen behandelaar.

Momenteel bieden wij onze steun online aan, bijvoorbeeld via beeldbellen. Van te voren worden doelen met elkaar vastgesteld en daar past de ervaringsdeskundige zijn hulp op aan. Uiteraard heeft dat ook te maken met het aantal uur dat beschikbaar is voor de hulp. De ervaringsdeskundige kan samen met jou afstemmen wat je graag samen zou willen doen, passend bij de doelen en de mogelijkheden.

Een aantal voorbeelden van gezamenlijke ondersteunende (online)activiteiten:

• Leren weer leuke dingen te doen en/of het ontdekken van interesses buiten de eetstoorniswereld. Bijvoorbeeld het oppakken van een opleiding of werk.
  • Samen kletsen, (online) spelletjes doen en daarbij een luisterend oor bieden.
  • Steun bieden tijdens lastige eetmomenten.
  • Samen uitdagingen rondom de gestelde doelen doen.
  • Soms kan het voor- en nabespreken van ‘dingen doen’ handig zijn, zodat je je hierbij gesteund voelt en stappen kunt zetten.
  • Steun tijdens gesprekken met ouders of anderen om de leefwereld van de eetstoornis te helpen verwoorden.

Hoe vraag ik het aan?

Meestal wordt de inzet van een ervaringsdeskundige vergoed vanuit de gemeente. Vaak op basis van de wet maatschappelijke ondersteuning: WMO. Ben je jonger dan 18 jaar, dan komt de vergoeding via de gemeente uit de JeugdWet, JW. Soms kan iemand er ook voor kiezen om de steun zelf te betalen.

Als je een vergoeding vanuit de gemeente wilt ontvangen is het belangrijk om eerst je contract rond te hebben, voordat we starten met de hulp. Voor alle vragen en het aanvragen van deze vergoeding kun je het beste de website van de gemeente waar je woont raadplegen.

Het proces van het aanvragen tot het toekennen van een vergoeding door de gemeente kan een aantal weken duren. Het verschilt per gemeente hoelang deze tijd precies duurt.

Heb je vragen over het aanvragen van ervaringsdeskundige steun? Mailen kan naar: audreypennings@stichtingkiem.nl

Hoeveel hulp kan ik krijgen?

De gemeente, vaak in overleg met de behandelaar, bepaalt per hoeveel hulp nodig is. Tijdens het traject met stichting Kiem vinden er ook evaluatiemomenten plaats met de gemeente. Op basis van deze evaluatie kan er vastgesteld worden of er meer steun nodig is. De gemeente is altijd degene die hierover beslist maar baseert deze beslissing vaak op de input van de behandelaar.

De vervolgstappen

Als de vergoeding is toegekend, of als je de keuze hebt gemaakt om het zelf te betalen, en het contract is ondertekend kan de ervaringsdeskundige ingezet worden. Hier vertellen we je meer over de vervolgstappen.

Kennismaking

Uiteraard starten we eerst met een kennismakingsgesprek. Wij vinden het ontzettend belangrijk dat er een goede match is tussen jou en de ervaringsdeskundige.

Succesvolle kennismaking?

Na afloop neemt onze coördinator contact met je op om te vragen of je een match hebt met de ervaringsdeskundige. Ook wordt aan jullie beiden de vraag gesteld of jullie het steuntraject samen in willen gaan.
Is er een match? Dan zal de ervaringsdeskundige contact met jou opnemen voor het inplannen van een eerste afspraak. Mocht je geen klik voelen mag je dat uiteraard aangeven. Dan gaan we op zoek naar een andere ervaringsdeskundige. De coördinator vertelt jou ook meer over de randvoorwaarden, afspraken en werkwijze van de ervaringsdeskundige hulp.

Eerste afspraak

In het eerste gesprek zullen jullie de verwachtingen en de manier van werken afstemmen met elkaar. Dit is ook het moment om te werken aan het opstellen van doelen. In de vervolgafspraken zal er, naast het bieden van steun, ook worden gewerkt aan het bereiken van deze doelen.